הדפס עמוד    
 
קטגוריות





הצטרף לרשימת התפוצה
הכנס את כתובת הדוא"ל שלך וקבל את חדשות האגודה ישירות למייל.
 מאשר/ת קבלת דיוור למייל

לנד וואטש



גיליון מס 104 של האגודה לצדק חלוקתי האגודה לצדק חלוקתי ופורום הקרקעות : יש לשווק את קרקעות קיבוץ האון במכרז הקובע תנאים מיוחדים ללא וועדת קבלה"

האגודה לצדק חלוקתי ופורום הקרקעות פנו בחודש מרץ לשר האוצר משה כחלון, לרשות מקרקעי ישראל וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להשהות את תהליך מכירת המגרשים בקיבוץ האן עד לקבלת עמדה של הציבור. לפי פרסומים באמצעי התקשרות רשות מקרקעי ישראל מעוניינת לשווק את הקרקעות במכרז פומבי פתוח ובכפוף לוועדות קבלה, מנגד, הקיבוץ מעוניין לשווק את הקרקעות ללא מכרז ובכפוף לוועדת קבלה. לאחרונה התקבלו החומרים החושפים את גודל ההטבה עליה מדובר וגודל ההטבות שהוענקו בעבר לקיבוץ. נוכח האמור פנו האגודה ופורום הקרקעות בדרישה שקרקעות ימכרו במכרז הכולל תנאים מיוחדים וללא קיום ועדת קבלה.

 

בהמשך לכתבות שפורסמו בגלובס פנתה האגודה לרשות מקרקעי ישראל לקבלת מידע אודות מכירת המגרשים בקיבוץ האון. בימים האחרונים רשות מקרקעי ישראל שלחה את המידע המבוקש. 

 

להלן השתלשלות העניינים:

קיבוץ האון נמצא על שפת הכנרת בתחום המועצה האזורית עמק הירדן. הקיבוץ מתוכנן ל- 100 נחלות לפי 30 דונם ובסה"כ 3000 דונם. בשנת 2008 הורכב הקיבוץ מכ- 38 משפחות, שמחזיקות ב3037 דונם. כ"כ הקיבוץ החזיק בחוזה נפרד בכפר נופש ותחנת דלק.

 

לפני כ-15 שנים נקלע הקיבוץ למשבר כלכלי שכלל חובות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים ובשל כך הוחלט להפוך את הקיבוץ ליישוב קהילתי.  

 

לאחר משא ומתן ממושך נקבע במסגרת הסכם כי המגרשים מיועדים ליחידות דיור חדשות וכן שטחים אחרים המסומנים כ"שטח המחנה" יושבו לרשות כשהם פנויים וריקים וישווקו ע"י הרשות, וכי הרשות תעביר סכום של 14 מיליון ₪ המיועד לכיסוי התחייבויות הקיבוץ כלפי החברים. בהמשך להחלטות יזמה הרשות תוכנית הכוללת בתים חד משפחתיים, דו משפחתיים ובניה רוויה.  בתוכנית 287 יח"ד מתוכם 150 יח"ד בבניה צמודת קרקע. תכנון שלדבריה מאפשר קליטה הדרגתית של אוכלוסיה והקמת יישוב חזק עם חברה קהילתית בריאה.

 

לצורך הסדר הפירוק סיפקה המדינה "חבילת הטבות" מרשימה: כל אחת מ-38 המשפחות קיבלה יחידת מגורים בשטח 160 מ"ר בחינם; רשות מקרקעי ישראל - כלומר, הציבור- העבירו 14 מיליון ש"ח לכיסוי חובות הקיבוץ; וכפר הנופש נמכר ליזם קובי מימון.

 

בנוסף, ההסכם קבע כי הקרקע החקלאית בשטח של 2,500 דונם תוחזר למדינה בתום התקופה שנקבעה ותשלום עבור הקרקע החקלאית יהיה 30 ₪ לדונם וכי המקרקעין המשמשים את כפר הנופש הקיים בשטח של 63 דונם והמקרקעין הצמודים להם בשטח 52 דונם יוחכרו לרוכש. וכי האגודה השיתופית האון תמכור זכויותיה בתחנת הדלק למרבה במחיר לשם השבת חובות הקיבוץ.

 

כנגד הפסד ההכנסות מיחידות המגורים וכפר הנופש והתשלום שהוצא לכיסוי החובות, יזמה המדינה מהלך של שיווק קרקעות והעמידה לשיווק 290 מגרשים לבנייה, באזור שידוע בביקוש גבוה ביותר - לחופי הכנרת ממש. כיוון שמדובר בקרקעות מדינה, הוחלט ברשות שכלל המגרשים ישווקו במכרז פתוח לציבור, כדי שלכל המעוניין תהא הזדמנות שווה לרכוש מגרש. כך, המדינה ביקשה להבטיח שהתשלומים שיצאו מהקופה הציבורית יכוסו בהליך שוויוני והוגן, שבמקום הקיבוץ יוקם יישוב קהילתי חלופי ושהקהילה החדשה תעמוד על רגליה.

 

אולם בשנת 2014 הוביל מנכ"ל הרשות דאז, בנצי ליברמן, מהלך של העברת הסמכות לשיווק המכרזים מרשות מקרקעי ישראל לחטיבה להתיישבות[1].

אותם בני מזל, נבחרי החטיבה להתיישבות, יזכו לרכוש מגרשים בלי מכרז, באחד מאזורי הביקוש הגבוהים ביותר בארץ - ובעלויות מגוחכות של 21%-31% משווי הקרקעות!

 

אין פלא שהמשנה ליועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל עצמה מתנגדת נחרצות למהלך. לדבריה: "הקרקע תוקצה רק באחוז זעום מערכה לעומת תמורה מלאה בהליך של מכרז פומבי. מדובר בהבדל שעשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. עולה החשש כי אם הקרקע תוקצה בהטבה כה משמעותית, כוחות השוק יעשו את שלהם והמגרשים יימכרו בסופו של יום לאלה אשר יואילו לשלם את ערך השוק, רק שבמקרה זה במקום שהקופה הציבורית תצא נשכרת, אנשים פרטיים ייהנו מההטבה. בנסיבות אלה, שיישוב קיים (לא חדש) ומפותח נמצא בסמוך לחופי הכנרת וככזה הינו בעל ביקוש ושווי רב, שיווק הקרקע בפטור ממכרז ובתשלום מופחת, על פי המלצת החטיבה להתיישבות, היא החלטה לא מידתית שמעניקה הטבה משמעותית לציבור מצומצם אשר לא ייבחר בהליך שוויוני ושקוף."

 

במלים פשוטות: מאחר שמדובר באזור ביקוש גבוה כל כך, המכירה הראשונית בהנחה לאותם בני המזל שייבחרו, תהווה רק "תחנה ראשונה" בדרכה של הקרקע. בשלב השני, אותם בני מזל יימכרו את הקרקע בשווייה האמיתי – רק במקום שהקופה הציבורית תרוויח, נבחרי החטיבה ירוויחו, ובענק. המשוואה פשוטה: במקום מאות מיליוני שקלים שיזרמו לקופה הציבורית וישמשו לטיפול ברווחה או שדרוג החינוך או שיפור מצב העוני - שיפור מצבם של קומץ מקורבים וקיטוב נוסף של החברה הישראלית.

 

המועצות האזוריות, טוענות שאם המגרשים לא יוקצו בפטור ממכרז, יהפוך "האון" מקהילה שיתופית למעין "עיירת נופש לעשירים". בהתאם לחוק ועדות קבלה, כל מכירה במכרז תהיה כפופה לאישור ועדת קבלה ומכאן – שבכל מקרה הקהילה תוכל לשמור על צביון קהילתי, ככל שיוכח קיומו של אחד.

 

לעמדת האגודה לצדק חלוקתי :

הדרך הראויה והצודקת לשווק קרקעות ציבוריות היא במכרז ללא וועדות קבלה. במסגרת מכרז ניתן להבטיח שיקולים חברתיים כך לדוגמה ניתן לקבוע תנאי מכרז המבטיחים קריטריונים חברתיים כגון: דיור בהישג יד ואף דיור ציבורי.

 

לעמדת האגודה ופורום הקרקעות  "זכות ההמלצה" ומנגנון ועדת הקבלה יצרו ויוצרים עיוותים כלכליים וחברתיים קשים.

 

ראשית, הקריטריונים המחמירים וחוסר השקיפות מעלים חשש שמיעוטים, עולים חדשים, נכים, חולים, משפחות חד מיניות או חד הוריות, בעלי השקפה פוליטית או דתית שונה מזו הנהוגה ביישוב ויהודים שאינם משתייכים למעמד הסוציו אקונומי אליו משתייכים חברי היישוב, נדחים על ידי ועדות קבלה על בסיס הקריטריון המעומעם של "אי התאמה לחי חברה בקהילה".

 

שנית, כידוע "זכות ההמלצה" הולידה בעבר תופעה שבה גבו אגודות שיתופיות תשלומי יתר מהתושבים שביקשו לרכוש מגרשים וכתוצאה מהאפשרות לסחור בזכות ההמלצה התגברה האטרקטיביות של שיווק המגרשים. גם במינהל מקרקעי ישראל היו מודעים לבעייתיות שנוצרה בעקבות מנגנון ועדות הקבלה ובעבר היו החלטות מועצה שניסו לצמצם את זכות ההמלצה ואף היו ניסיונות לעצור פרויקטים, בהם עלה חשש לגביית כספים בניגוד לדין.

 

חשוב להבין הוא שעסקת "האון" היא לא חריג בנוף. בהעדר פיקוח ציבורי ומומחיות משפטית לציבור, ובהעדר גישה להחלטות של רשות מקרקעי ישראל ופרסומן – הציבור לא מודע להקצאת המשאבים הלא שוויונית ומתקשה מאוד להתגונן מפני חלוקות בלתי הוגנות שכאלו.

 

לכתבה המסקרת את הפעילות בעניין עסקת "האון":

 

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001182994

 

 



[1] לפי ההצעה, שאושרה ע"י הנהלת הרשות, 100 המגרשים הראשונים ישווקו בפטור ממכרז ובהנחות מפליגות על ידי החטיבה. מה הכוונה בפטור ממכרז? שבמקום שכל המעוניין יזכה לסיכוי שווה לרכישת המגרש, מי שהחטיבה "ממליצה" - כלומר, מי שישלם יותר או מי שמקורב - הוא זה שיזכה באפשרות לקנות מגרש. ומה הכוונה בהנחות מפליגות? שבמקום תשלום מלא באופציית המכרז, בני המזל שיומלצו על ידי החטיבה להתיישבות יזכו לרכוש את המגרש בהנחה של בין 69%-79% משווי הקרקע.

 



לגליונות נוספים
עמוד ראשי   |    מי ארנחנו   |    לנד ווטש   |    מפעיליות האגודה   |    פרסומים   |    קישורים   |    צור קשר   |    עברית   |    العربية   |    English
האגודה לצדק חלוקתי יפו 51, ת.ד. 125 חיפה, מיקוד 31000 טלפקס: 04-8555456
כל הזכויות שמורות © Built by B-com